Prin joc și voie bună, tinerii au descoperit egalitatea de șanse la AFI HUB PROEDUS


Atunci când tratezi oamenii în mod corect și fără prejudecăți, dar și când sunt create condiții care să încurajeze, să aprecieze diversitatea și să promoveze demnitatea în mediul de lucru și în societate, vorbim despre egalitatea de șanse. Este o noțiune și o valoare a tuturor societăților moderne, care a fost discutată la AFI HUB PROEDUS, în cadrul atelierului denumit „Egalitate și incluziune socială”, moderat de către doamnele Irina Matei și Mihaela Sofiea.

Acest curs de educație nonformală a debutat cu câteva jocuri simple, care i-au ajutat pe cei aproximativ 20 de liceeni înscriși la curs să se cunoască între ei, să afle dacă au viziuni sau țeluri comune. Stând în picioare, pe două rânduri concentrice, față, în față, tinerii s-au prezentat pe rând schimbând partenerul din fața sa, până au ajus să se cunoască toți. Deoarece erau dornici să socializeze cu alți tineri de vârsta lor, modul de prezentare ales li s-a părut amuzant, iar când au fost invitați la un nou joc al cunoașterii, intitulat „Bariera”, au început să chicotească nerăbdători.

De data aceasta, formatorii cursului aveau pregătită o serie de întrebări, iar adolescenții care aveau răspunsuri afirmative formau în partea dreaptă a sălii un grup, iar ceilalți în stânga. Întrebările au fost de genul cui îi plac animalele de companie, dacă au frați sau surori, cine vorbește cel puțin o limbă străină, cine a pus cel puțin o proreclă jignitoare cuiva, cine este liderul unui grup/echipe, judec oamenii din jur, cui îi place să călătorescă etc. Liceenii au fost întrebați apoi care cred ei că a fost scopul acestui joc, iar concluziile au fost grăitoare: „să ne cunoaștem între noi sau pe noi”, „să observăm diferențe comportamentale”, „ce fel de personalități avem sau ce calitați”. Ulterior, ei au spus că din primul joc, cel al prezentărilor, au descoperit că au și pasiuni sau scopuri ce concid cu ale altor copii: cântau la anumite instrumente, ori le plăcea dansul, faptul că unii sunt încăpățânați și ambițioși, ori își doresc să ia BAC-ul. Au fost organizate și alte scurte jocuri ce au avut menirea ca tinerii să descopere mai multe lucruri despre ei, însă au avut loc și dialoguri despre ce înțeleg ei prin valori, egalitate/echitate, inegalitate/inechitate ori care sunt drepturile și libertățile oamenilor.

Tinerii au descoperit astfel că atunci când vorbim despre egalitatea de șanse și diversitate, ne referim la criterii precum vârsta, dizabilitățile persoanelor, etnie, gen (incluzând transgender), religie/credință și cultură, orientare sexuală sau echilibrul muncă - timp liber. În final, cu toții au fost de acord că egalitatea presupune corectarea dezechilibrelor din trecut și certitudinea că relaţiile cu partenerii decurg în mod constructiv, susținând incluziunea și evitând discriminările nejustificate. (Text și foto: Elena Boholț)