Info-Educație
Obiectivele dezvoltării sustenabile și viitorul în viziunea tinerilor
Conceptul dezvoltării sustenabile sau al dezvoltării durabile, cum este mai cunoscut, desemnează totalitatea formelor și metodelor de dezvoltare socio-economică care se axează în primul rând pe asigurarea unui echilibru între aspectele sociale, economice și ecologice și elementele capitalului natural. România s-a alăturat liderilor celor 193 state membre ale ONU la Summit-ul privind dezvoltarea din septembrie 2015 adoptând Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, un program de acţiune globală în domeniul dezvoltării cu un caracter universal şi care promovează echilibrul între cele trei dimensiuni ale dezvoltării durabile: economic, social şi de mediu. Pentru prima oară, acţiunile vizează în egală măsură statele dezvoltate şi pe cele aflate în curs de dezvoltare. Au fost primele explicații ale facilitatorui Roxana Andrei, angajată PROEDUS, care susține săptămânal module de formare cu tinerii voluntari ce participă la atelierele de la AFI HUB PROEDUS. Totul se bazează pe educația nonformală, iar, pentru început, cei peste 20 de liceeni, care au participat la acest atelier, au fost întrebați care sunt așteptările lor de la acest curs. Ei au spus de la ce licee provin - Colegiul Național Sfântul Sava, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, Liceul Teoretic Dante Alighieri, Colegiul Național Elena Cuza, Colegiul Tehnic Carol I, Liceul Tehnologic Petru Poni, Colegiul Economic Costin C. Kirițescu, Liceul George Călinescu și Colegiul Național Școala Centrală – și au explicat că își doresc să afle ceva nou, să învețe, să își dezvolte perspectivele sau, pur și simplu, s-au înscris la acest curs ca să afle despre ce este vorba, din curiozitate.
Cine poate schimba viitorul?
Pentru a înțelege mai ușor, Roxana Andrei le-a spus adolescenților că obiectivele dezvoltării durabile ajută ca viitorul să fie mai bun, iar tinerii și-au exprimat viziunea proprie despre viitor: dezvoltarea și implentarea conceptelor de egalitate, fără poluare, o educație de calitate cu mai bune condiții ce vor fi asigurate în școli, smart city, tehnologizare și robotizare, fără discrimirae și corupție, dezvoltarea medicinei etc.
De altfel, și Agenda 2030 cuprinde 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD), denumite informal și Obiective Globale. Au fost explicate la curs doar câteva dintre acestea: fără sărăcie – eradicarea sărăciei în toate formele sale şi în orice context; foamete „zero” – eradicarea foametei, asigurarea securităţii alimentare, îmbunătăţirea nutriţiei şi promovarea unei agriculturi durabile; sănătate şi bunăstare – asigurarea unei vieţi sănătoase şi promovarea bunăstării tuturor la orice vârstă; educaţie de calitate – garantarea unei educaţii de calitate şi promovarea oportunităţilor de învăţare de-a lungul vieţii pentru toţi; egalitate de gen – realizarea egalităţii de gen şi împuternicirea tuturor femeilor şi a fetelor.
La întrebarea „Cine poate schimba viitorul nostru?”, un tânăr a afirmat că „schimbarea viitorului o face generația tinerilor de astăzi”. Acesta a fost momentul în care formatorul cursului a propus liceenilor să se împartă în patru echipe, să își aleagă un lider de grup și împreună să își stabilească un obiectiv pentru care să scrie cum cred ei că se poate atinge acest scop stabilit și în cât timp. Temele alese de fiecare grup au fost mai mult decât interesante: egalitatea de gen, educația, inovația și fără corupție. Tinerii și-au prezentat pe rând argumentele, iar în final s-au declarat încântați de noutățile aflate și au fost mulțumiți de faptul că ideile lor au fost apreciate. (Text și foto: Elena Boholț)