Dicție și expresivitate, o carte de vizită pentru fiecare dintre noi


Liceenii care participă ca voluntari la ateliere și cursurile de la AFI HUB PROEDUS pot descoperi o multitudine de ateliere care îi ajută să își dezvolte personalitatea, să își îmbunătățească comunicarea cu cei din jur și, nu în ultimul rând, să își lărgească orizontul perspectivelor. Unul dintre aceste ateliere este cel de „Dicție și expresivitate”, susținut de formatorul PROEDUS Cristiana Elena Stoian.

O parte dintre liceenii care s-au înscris la acest atelier își imaginau că un curs de dicție este necesar doar dacă ai o anumită meserie, o profesie care presupune vorbitul în public sau în fața camerelor de filmat. Cu ajutorul Cristianei Stoian, tinerii au aflat că o dicție corectă reprezintă o carte de vizită importantă, indiferent de context, care poate deschide sau închide ușile viitorului lor. Pentru a înțelege mai ușor, liceenii au pus în practică un scurt exercițiu de vorbire în fața unei camere de filmat. S-au prezentat pe rând și au intrat apoi în rolul unui reporter și al unui intervievat. Astfel, tinerii au remarcat că dicția și expresivitatea sunt utile celor care obosesc după primele fraze, celor care vorbesc prea repede sau prea rar, ori prea tare sau prea încet.

Exerciții de dicție și de respirație

Pentru a realiza cât de clar pot vorbi, Cristiana Stoian a pregătit o serie de cartonoșe pe care avea anumite propoziții ce trebuiau citite. Deși au fost puși în oarecare dificultate, liceenii s-au amuzat copios când le-a venit rândul să citească câteva propoziții de genul:

„Unui tâmplar i s-a-ntâmplat o întâmplare. Alt tâmplar, auzind de întâmplarea tâmplarului de la tâmplărie a venit şi s-a lovit cu tâmpla de tâmplăria tâmplarului cu întâmplarea.”

„Bucură-te cum s-a bucurat Bucuroaia de bucuria lui Bucurel, care s-a întors bucuros de la Bucureşti”.

„E pestriţă prepeliţa pestriţă, dar mai pestriţi sunt puii prepeliţei pestriţe”.

„Şase saşi în şase saci”.

„Un vultur stă pe un pisc cu un pix și-un plic în plisc”.

Alături de formatorul PROEDUS, tinerii au descoperit că și respirația este eficientă pentru o vorbire clară. Ei au făcut împreună câteva exerciții de respirație, cum ar fi să reușească să ducă aerul în diafragmă, iar pronunția să înceapă în timpul expirației. Acest gen de exercițiu îi ajuta nu doar să mențină același volum al pronunției, dar și să aibă coerență și să se concentreze. În concluzie, dicția și expresivitatea este folositoare și celor care doresc să vorbească în public, dar și celor care simt că e ceva în neregulă cu vorbirea lor. 

(Text: Elena Boholț; Foto: Cristiana Stoian)