Cum reacționezi la conflict? Cauze, efecte, consecințe.


Cum pot să fiu obiectiv într-o stare de conflict? Cum reacționez? Sunt două întrebări esențiale la care tinerii voluntari sau invitați ai cursului „Cum reacționez la conflict”, care a avut loc în luna martie a.c. la AFI HUB PROEDUS, au găsit împreună răspunsul. În jur de 15 liceeni, care nu se cunoșteau toți între ei, au participat la acest curs suținut de către doamnele Mihaela Sofiea și Irina Matei, angajate PROEDUS.

Stingheri la început, tinerii erau totuși curioși să înțeleagă cum avea să decurgă cursul. Pentru a „sparge gheața”, Mihaela Sofiea i-a întrebat prima oară pe tineri ce așteptări au de la acest curs, mai ales că avantajul este că oricine poate să își exprime liber opiniile, deoarece mereu este nevoie de idei noi și nicio părere exprimată nu va fi greșită.

„Cum pot să fiu obiectiv într-o stare de conflict, pentru că dacă eu sunt implicat direct desigur că sunt subiectiv și țin la părerea mea”, a spus Mihai Sima Stănică, un licean din clasa a X-a al Liceului George Coșbuc, din București, care a participat la curs în calitate de voluntar PROEDUS. Alți tineri au dorit să afle cum pot ieși dintr-o stare conflictuală, la modul general, sau cum pot afla cine are are dreptate și cum să se comporte.

După ce au fost ascultate părerile tinerilor, ei au fost invitați la un joc care a generat o stare de conflict. Desigur, că nu au avut voie să își vorbească nepoliticos, să se poarte urât sau brutal. Au tras dintr-un bol bilețele pe care scria un mesaj, ei trebuiau să îl citească fără să-l vadă colegii și nu aveau voie să vorbească timp de câteva minute, ci doar să facă ce scria pe bilețelul-surpriză. Și joaca a început. O parte dintre ei luau scaunele din sală și le mutau în colțul din partea dreaptă a camerei, alții le întoarceau cu susul în jos, alții le reașezau în poziția normală. O vânzoleală tăcută, cu priviri scrutătoare aruncate unul altuia sau zâmbete. După câteva minute, o parte dintre tineri s-au retras la perete, iar alții își tot întorceau scaunele unii altora, ca într-o competiție în care fiecare dorea să se impună. A fost momentul în care Mihaela Sofiea i-a anunțat pe copii că acum au voie să vorbească.

În primul rând, o fată a luat inițiativa și a dorit să afle ce scria pe bilețelele colegilor. Discutând cu toții și-au dat seama că din cauza faptului că nu au avut posibilitatea să vorbească au acționat greșit, chiar contra altor colegi, deși dacă fiecare ar fi făcut ce scria nu s-ar fi generat niciun coflict. A fost doar o problemă de grabă și neînțelegere a mesajului. Împreună cu Mihaela și Irina, liceenii au subliniat câteva concluzii: au fost confuzi deoarece nu au comunicat între ei, din grabă nu au înțeles bine mesajul de pe bilet, iar când au avut voie să vorbească între ei, coflictul s-a aplanat.

Din orice lucru rău poate ieși un lucru bun

Definiția conflictului, cauze, efecte și consecințe. Aceștia au fost termenii stabiliți de adolescenți și apoi au stabilit câteva concluzii împreună cu îndrumătorii cursului. Ideile emise au fost extrem de interesante și toate au fost notate pe o tablă de curs. Conflictul a fost definit de tineri ca fiind „o discuție aprinsă între doi sau mai mulți oameni care nu sunt ascultați”, „o lipsă de comunicare” sau „o discuție în contradictoriu”, iar conflictul poate fi provocat de lipsa de comunicare, oboseală, negativism, minciună, lipsă de respect, rivalitate, zvonuri, neîncredere, orgoliu etc. Consecințele unui conflict au fost stabilite tot de ei: destrămarea unui grup, provocarea altor certuri, rănire fizică sau emoțională, singurătate, stres ș.a.m.d. Interesant este că au fost descoperite și efecte pozitive ale conflictelor, din care voi enumera câteva: nașterea unor idei noi, apropierea, compromisuri, spirit de echipă, creșterea încrederii.

Concluziile acestui curs de managementul conflictului în comunicare, stabilite de către tineri, au fost că: „o opinie diferită nu înseamnă că aceasta este greșită”, „conflictul de idei poate genera mai multe urmări pozitive decât negative”, „câștigi indiferent de situație” sau „din orice lucru rău poate ieși un lucru bun”. Cert este că liceenii au fost încântați de acest curs, au socializat pe parcursul a două ore și au descoperit lucruri noi despre ei și cei din jur. (Text: Elena Boholț; Foto: Georgiana Neagu)