Culoarea, elementul-cheie al artelor vizuale și marketingului


V-ați gândit vreodată la culorile dintr-o fotografie și dacă ele vă afecteză în vreun fel percepția? Atelierul „Culori în fotografie; cum ne afectează percepția” este unul dintre cursurile practice care au avut loc la AFI HUB, susținut de formatorul PROEDUS Cristiana Elena Stoian. Tema aleasă pentru acest atelier este ofertantă și generoasă, mai ales că, după cum se știe, culoarea este un instrument de comunicare puternic. Prin intermediul culorilor pot fi semnalate acțiunile, culorile influențează dispoziția, dar și reacțiile psihologice ale celor din jur. Cert este că specialiștii au stabilit cum minunatele culori din jurul nostru au dus la dezvoltarea unor domenii precum marketing sau arte vizuale. Așa că, formatorul PROEDUS le-a oferit cursanților coli de scris colorate, pe care și le-au ales fiecare și au fost invitați să scrie pe ele ce anume le inspiră culoarea respectivă.

 

Albastru, culoarea purității

Culorile selecționate de liceenii participanți la acest atelier au fost roșu, verde, albastru, roz și galben. În opinia acestora roșul a fost asociat cu sentimentul de furie, rozul cu iubirea sau fericirea, verde cu prospețimea, galbenul cu sentimentul de putere, iar albastrul semnifica puritatea. Este important să precizăm că sentimentele dezvoltate față de o anumită culoare sunt unice, fiind înrădăcinate în experiențe personale și cu anumite valențe culturale, după cum au stabilit unii cercetători.

Cristiana Stoian i-a invitat apoi pe tineri să se gândească la cea mai vizualizată reclamă și să spună dacă în proporție de 80 la sută se regăsesc în imaginea reclamei culorile lor preferate. De ce? Răspunsul a fost simplu. Culorile pot atrage sau respinge, la nivel conștient sau nu, un posibil cumpărător.

A urmat un nou exercițiu, de data aceasta bazat pe un set de întrebări și afirmații care i-a purtat pe tineri către latura dezvoltării personale. Ei au primit un scurt chestionar pe care l-au completat și în care se regăseau afirmații de genul: „Devin insensibil pentru că ...”; „Mă simt în siguranță când...”; „Dacă pierd vreodată controlul...”; „Dacă m-ai cunoaște cu adevărat...”, „Atâta vreme cât sunt ocupat...”; „Dacă vreodată m-aș lăsa...”; „Dacă m-aș relaxa cu adevărat...” și altele. Tinerii au încercat cu ajutorul exercițiilor de acest gen să afle de ce uneori sunt furioși, triști, dependenți de a deține controlul ori de ce anume se simt vinovați. În final, concluzia majorității a fost că acest atelier le-a revelat noi laturi ale personalității și au realizat importanța culorilor.  (Text: Elena Boholț; Foto: Cristiana Stoian)