Conectați la educația viitorului


Atelierul „Conectați la educația viitorului”, al cărui formator din partea PROEDUS a fost Roxana Andrei, a adus o mulțime de idei interesante din partea liceenilor. Aceștia au fost antrenați într-o serie de discuții ce au trezit interesul participanților față de un subiect actual: educația viitorului. În viziunea liceenilor, educația viitorului ar trebui să se axeze pe cursuri mai utile, care să îi pregătească pentru viață, cum ar fi IT și programare, desenul și muzica să devină materii opționale la anumite profiluri, să nu mai existe sistemul de evaluare cu note, să nu mai existe teme (ori măcar nu atât de multe), elevii să își poată evalua și ei profesorii și altele.

O tânără elevă în clasa a X-a era destul de pesimistă în ce privește educația viitorului: „Eu văd viitorul sumbru din cauza lipsei bunului simț, a sistemului educațional care este deficitar și degradat din cauza programei și a multor materii care nu prea ne ajută la nimic”.

În pandemie, învățarea și predarea sunt defectuoase

Roxana Andrei a vrut să afle opinia tinerilor și despre modul în care a descurs școala de la debutul pandemiei până în prezent.

„Ne-a afectat pe toți. Nu am fost la școală, nu am putut socializa, nu ne-am mai zbătut prea mult cu învățatul, iar la anumite materii predarea a lăsat de dorit. Dacă ne gândim și la clasele primare, cu siguranță majoritatea nu au reușit să învețe prea mult”, a fost de părere o altă tânără liceană.

La întrebările „Cum vă vedeți pe voi?”, „Dacă considerați că sunteți la nivelul dorit?”, tinerii au spus că fără meditații particulare pentru examenele de Capacitate și Bacalaureat nu ar putea reuși. Concluzia generală a fost că în pandemie nu mai există aceeași motivație a învățării ca atunci când sunt toți prezenți în sălile de curs.

A urmat apoi o sesiune de dezbateri, pe teme alese de liceeni împreună cu formatorul PROEDUS. Au fost stabilite patru grupe „Faimoșii” contra „Războinicii” și „Cei mai faimoși” contra „Survivor”. Ei au avut câteva minute de gândire pentru a-și expune părerile și argumentele pro și contra dacă să mai existe temele de la școală, să se desființeze sistemul de note pentru evaluarea elevilor, dacă să fie create materii noi și dacă elevii să își poată evalua profesorii. La finalul dezbaterilor, Roxana Andrei a lăudat argumenele aduse de liceeni - fie că au fost pro sau contra temelor susținute - și i-a încurajat să gândească mereu analitic, mai ales că nicio opinie nu este greșită, iar ideile lor pot oricând să reprezinte un punct de plecare pentru educația viitorului. (Text și foto: Elena Boholț)