Ai o prietenie sinceră sau toxică?


Relațiile interumane sunt greu de cuantificat, însă la AFI HUB PROEDUS adolescenții pot participa la atelierele moderate de Cătălin Bîrsan, în care pot afla ce este „comunicarea nonagresivă și cum să creștem și să întreținem relaționări sănătoase”. Aceste ateliere au loc săptămânal, iar adolescenții par foarte interesați, mai ales că se înscriu, de regulă, în număr mare pentru a înțelege ce este comunicarea nonagresivă.

La atelierul din săptămâna precedentă, formatorul acestui atelier, care este angajat al PROEDUS, a pornit de la câteva întrebări retorice despre relațiile dintre două sau mai multe persoane explicând astfel care ar fi o primă diferență între relațiile interumane sănătoase și cele toxice. Cătălin Bîrsan s-a bazat pe teoriile psihosociologului francez Jacques Salomé, care după numeroase experienţe în domeniul psihologiei şi al sociologiei, a creat un sistem teoretico-practic, bazat pe concepte şi instrumente proprii. Este vorba despre Metoda E.S.P.E.R.E. (Energie Specifică Pentru o Ecologie Relaţională Esenţială).

„Ați auzit de ecologia relațiilor? Da, acest termen de ecologizare este folosit și în relațiile dintre oameni”, a spus Cătălin Bîrsan, care a explicat că „pentru a face curat în relațiile pe care le avem, trebuie să învățăm și să ne obișnuim să comunicăm într-un mod armonios, simplu și, totodată, să putem spune NU unei relații, atunci când nu ne mai simțim confortabil”.

Pentru a-i face pe tineri să înțeleagă mai bine ce este Metoda E.S.P.E.R.E., formatorul atelierului a creat o dezbatere interactivă pornind de la câteva verbe reprezentative pentru relațiile umane: a cere, a da, a primi și a refuza. Acestea alcătuiesc baza celor patru dinamici ale comunicării, pornind de la principiile că dacă vom şti să cerem, să dăruim, să primim şi să refuzăm, atunci vom putea avea relaţii creative și pline de energie. A fost exemplificat și opusul situațiilor, care determină apariția unor relaţii infantilizante și ineficiente.

Pentru o „ingienă relațională”, Cătălin Bîrsan le-a vorbit cursanților despre „relațiile claxon”, adică despre situația când unul dintre parteneri obișnuiește să spună mereu doar „tu, tu, tu” – persoana care vorbește doar despre celălalt -, uitând practic că trebuie să comunice cu partenerul său și nu doar să vorbească despre el. Mesajul a fost „nu mai accepta să-l lași pe celălalt să vorbească doar despre tine”.

Dacă filosofia E.S.P.E.R.E. este un stil de viaţă şi ne învață cum să respectăm nevoile relaţionale fundamentale, sistemul S.A.P.P.E. este caracteristic relaţiilor infantilizante: ameninţările, devalorizările/descalificările, culpabilizarea şi șantajul. Relațiile ineficiente se bazează pe modelul partenerului dominant și al celui dominat, care ajunge să creeze o dependență în cuplu, ce va duce în timp către lipsa de încredere în sine, lipsa iubirii sau chiar la apariția de reacții agresive.

După ce au înțeles mesajele, adolescenții și-au dat seama că toate cele expuse sunt folosite în comunicarea de zi cu zi și că este bine să facă diferența între o prietenie toxică și una sinceră, pozitivă. În principiu, tinerii au aflat cum pot reacționa în relațiile cu alte persoane, dacă se simt stingheri, frustați ori obosiți, care este diferența dintre o prietenie care te ajută să te relaxezi ori să te simți bine și o amiciție apăsătoare.

În final, formatorul acestui atelier le-a recomandat adolescenților cărțile lui Jacques Salomé, precum „Curajul de a fi tu însuți”, „Dacă m-aș asculta m-aș înțelege”, dar și orice altă carte care ajută la dezvoltarea relațiilor interumane. (Text și foto: Elena Boholț)